انتشار فراخوان هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند + جزئیات انتشار قطعه متفاوت محمد معتمدی به نام «و ناگهان» پژمان بازغی مجری «با انرژی» شد «شبگرد»، «عینک قرمز» و «زعفرانیه کوچه ۱۴» اکران می‌شوند تکراری نمی‌شوم... | نگاهی به نقش‌آفرینی‌های رضا کیانیان، بازیگر مشهدی، به‌مناسبت زادروزش انتخابات هیئت‌مدیره انجمن هنر‌های نمایشی خراسان‌رضوی بالاخره برگزار می‌شود فلسطین، فصلی جدا در ادبیات مقاومت واکنش تهیه‌کننده «بسته پیشنهادی» به تعطیلی برنامه خراسان، خاستگاه شعر مقاومت | درباره کتاب «شعر مقاومت خراسان» که به تازگی چاپ شده است صفحه نخست روزنامه‌های کشور - سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ معرفی برگزیدگان سوگواره‌های عاشورایی «هیأت» + اسامی برنامه زنده «من غدیری ام» روی موج رادیو + زمان پخش «حمید جبلی» در تدارک یک سریال برای کودکان محسن تنابنده با «روزی روزگاری آبادان» در راه سینما سقوط «ایان مک‌کلن» از صحنه نمایش زمان اکران «فرمول یک» برد پیت مشخص شد
سرخط خبرها

برگ‌های تازه‌ای برای عشاق علوم انسانی | گذری بر فهرست تازه‌های نشر در هفته‌ای که گذشت (۱۲ خرداد ۱۴۰۳)

  • کد خبر: ۲۳۱۴۳۳
  • ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۵
برگ‌های تازه‌ای برای عشاق علوم انسانی | گذری بر فهرست تازه‌های نشر در هفته‌ای که گذشت (۱۲ خرداد ۱۴۰۳)
دست انتشاراتی‌ها در هفته‌ای که گذشت پر بود و برای همراهان خود، اعم از عشاق داستان و رمان، علاقه‌مندان به علوم انسانی و مخاطبان دانشگاهی، برگ‌های تازه‌ای رو کردند.

محبی | شهرآرانیوز؛ ما در این مجال سرکی کشیده ایم به تازه‌های نشر در حوزه‌های مختلف و چند عنوان را از دل آن‌ها بیرون کشیده ایم. در این فهرست، اطلاعاتی مختصر، اما اساسی از درون مایه این کتاب‌ها پیش رویتان است که امید است جایی در سبد مطالعه شما پیدا کنند.

روش غلبه بر هم رنگ جماعت شدن

«توهمات جمعی»، نوشته تاد رز، ترجمه سوگل شقایقی، نشر میلکان، ۲۶۳ صفحه، ۲۵۹ هزار تومان.
عنوان کامل اثر «توهمات جمعی: هم رنگی، همدستی و دلایل تصمیمات نادرست» است و درون مایه آن، به طور کلی از مفهومی با عنوان «میل به انطباق» نشئت می‌گیرد، همان چیزی که سوقمان می‌دهد به سمت هم رنگ جماعت شدن و بروز ندادن اعتقادات شخصی. کتاب درواقع می‌خواهد مبتنی بر داده‌های علمی، درست و غلط را در شکل گیری و ارزش گذاری حقیقت برای مخاطب روشن کند یا ـ چنان که در متن کتاب نیز آمده است ـ تله‌های انطباقی‌ای را که منجر به توهم می‌شوند شناسایی کند تا تصمیمات بهتری گرفته شود و روابط بهتری شکل بگیرد.

وقتی به یک اثر هنری نگاه می‌کنیم، به چه می‌اندیشیم؟

«تصویرخوانی»، نوشته آلبرتو مانگوئل، ترجمه کیوان باجغلی، نشر ماهی، ۴۱۱ صفحه، ۴۲۰ هزار تومان.
نویسنده در این کتاب دوازده نقاشی را روبه روی خود می‌گذارد و سپس از پیوند و تعاملی می‌گوید که با آن اثر هنری برقرار کرده و در قدم بعد، جهان عظیم گنجانده شده در تصویر را به جهان ذهنی خود می‌آورد، با فلسفه و تاریخ پیوند می‌زند و ماحصلش را در قالب یک روایت می‌گذارد پیش روی خواننده. اگر شما کسی هستید که می‌تواند ساعت‌ها به «قایق‌های ماهیگیری در ساحل سنت ماری» ونسان ون گوگ زل بزند و جهان خفته در رنگ ولعاب آن را کشف کند، این کتاب گزینه خوبی برای شماست.

فارسی خویی به معنای تعلق به یک جغرافیای مشخص است؟

«خود‌های فارسی خو: خاطرات خطه و خاستگاه ماقبل ملی گرایی»، نوشته مانا کیا، ترجمه علیرضا عامری، نشر ثالث، ۴۳۲ صفحه، ۴۵۰ هزارتومان. 

این کتاب، چنان که از عنوانش برمی آید، خاطراتی است از خطه و خاستگاه ماقبل ملی گرایی. این اثر درواقع می‌خواهد بگوید تعلق داشتن یا نداشتن به جهان فارسی نیازمند برخورداری از شیوه خاصی از ادراک بوده، ادراکی البته اکتسابی و نه ذاتی، به این معنا که قرارگرفتن یا قرارنگرفتن در شبکه‌ای از روابط مردمی عامل دسته بندی در گروه‌های متفاوت می‌شده است. اما فهم این روابط چگونه ممکن است؟ کتاب تلاش می‌کند به همین پرسش پاسخ دهد.

۲۳ گفتار درباره مردم شناسی و فرهنگ دینی

«مردم شناسی دین: مناسک و آیین‌های مذهبی در ایران»، نوشته علی بلوکباشی، نشر سخن، ۶۴۴ صفحه، ۶۳۰ هزار تومان. 
کتاب علی بلوکباشی، با دست گذاشتن روی پنج شخصیت برجسته شیعه، یعنی امام علی (ع)، امام حسین (ع)، حضرت فاطمه (س)، حضرت ابوالفضل (ع) و فاطمه کلابیه (ام البنین (ص))، از مردم شناسی در فرهنگ دینی سخن می‌گوید. نویسنده که از او با عنوان «پدر مردم شناسی آکادمیک ایران» یاد می‌شود، کتاب را در قالب ۲۳ گفتار و پنج بخش تنظیم کرده است. مناسک و آیین‌های مذهبی، شعار‌های نمادین مذهبی و باور‌ها و رفتار‌های مذهبی-جادویی، همه از موضوعات موردبحث در این اثر است.

راهکاری برای نوشتن یک اثر پژوهشی بدون غلط

«نگارش دانشگاهی، از تفکر نقادانه تا نوشتن پژوهش علمی»، نوشته سمیه آقابابایی و محمدمهدی زمانی، نشر علمی، ۳۸۳ صفحه، ۴۵۰ هزار تومان. 

مخاطبان پنجمین کتاب این فهرست، به طور ویژه دانشجویان و پژوهشگران و ویراستاران هستند، کتابی که روی آموزش بنیادی‌ترین نکات در حوزه نگارش دانشگاهی دست گذاشته است و خط سیرش را از تفکر و نگارش نقادانه به عنوان مبنای نگارش دانشگاهی آغاز می‌کند و در ادامه برای نوشتن در قالب‌های گوناگون پایان نامه، رساله و مقاله راهنمای خواننده می‌شود. اما آنچه این اثر را متمایز می‌کند پرداختن به مغالطه‌های رایج متون دانشگاهی است. جز این، اصول کاربرد زبان و بندنویسی و اخلاق پژوهش از دیگر مضامین کتاب است.

مسئله دیگر فقط مسئله سیاه و سفید نیست

«مقدمه‌ای کوتاه بر نژادپرستی»، نوشته علی راتانسی، ترجمه شهرام بهرامی، نشر نگاه، ۲۶۴ صفحه، ۲۵۵ هزار تومان. 
این کتاب تلاشی است برای فهمی دقیق‌تر از نژادپرستی با یک شمای تاریخی از این پدیده، پدیده‌ای که نویسنده معتقد است امروز دیگر مختص غرب نیست یا امری که فقط در تقابل سفیدپوست و سیاه پوست خود را به رخ بکشد، بلکه جهانی‌تر شده و ابعاد بیشتری پیدا کرده است. با این حال، یک نکته مشترک همچنان وجود دارد، اینکه منافع فرادستان اولویت است و این امر از طریق فشار مضاعف روی فرودستان محقق می‌شود، موضوعی که پیچیدگی‌های زیادی دارد و هدف کتاب روشن ترکردن آن هاست.

برگ‌های تازه‌ای برای عشاق علوم انسانی

تلاشی برای درک دنیا بعد از صرف یک صبحانه سمی

«سم برای صبحانه»، نوشته لمونی اسنیکت، ترجمه احسان کرم ویسی، نشر خوب، ۱۳۶ صفحه، ۱۴۰ هزار تومان. 
تصور کنید برای صرف صبحانه پشت میز نشسته اید و بعد از اتمام و فرودادن کامل آن با یادداشتی روبه رو می‌شوید حاوی این پیغام: «صبحانه ات سمی بوده!» این موقعیتی است که نقش اول رمان «سم برای صبحانه» در آن قرار می‌گیرد و کل اثر تلاش اوست برای یافتن یک راه حل برای تقابل با این وضعیت.

او برای پیدا کردن سرنخ‌هایی درباره یافتن علت این اتفاق و اینکه قاتل احتمالی کیست تکاپو می‌کند و شما می‌توانید در تمام این لحظه‌ها که درواقع تلاشی است جست وجوگرایانه و بی امان برای درک جهان با او همراه شوید.

از عناوین دیگر غافل نشوید!

اسامی تازه دیگری را نیز می‌توان به این فهرست اضافه کرد، نام‌هایی که با یک جست وجوی ساده در وبگاه‌های فروش کتاب یا وب سایت خود انتشاراتی‌ها می‌توانید به آن‌ها دست پیدا کنید. اگر این عنوان‌ها مقبولتان افتاد یا شما را به سمت شناخت و بررسی کتاب‌های دیگر با درون مایه‌های مشابه یا متفاوت سوق داد، پیشنهاد می‌کنیم به پرفروش ها، تازه‌ها و پیشنهاد‌های ناشرانی که نامشان آمد یا خودتان پیگیرشان هستید، نگاهی بیندازید و بسته مطالعه پروپیمان تری برای خودتان فراهم کنید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->